De rode draad, de Zee van Bloed
De Chong Mai is de eerste meridiaan van de Qi Jing Ba Mai, de acht extra meridianen.
Deze meridiaan ontstaat al bij de conceptie, op het moment dat eicel en zaadcel samensmelten. Vanuit de Chong ontstaan de Ren Mai (oorspronkelijke yin) en de Du Mai (oorspronkelijke yang).
De Chong Mai wordt ook wel de Zee van Bloed genoemd. Het is de diepe stroom die alle meridianen voedt en die de verbinding legt tussen het prenatale (dat wat je meekrijgt bij je geboorte) en het postnatale (hoe je je leven daarna vormgeeft).
Identiteit en Curriculum
In de Chong Mai komen twee fundamentele lagen samen: identiteit en curriculum.
- Identiteit: de verbinding met het hart en het shen (ziel, geest). Het is de herinnering aan wie je in wezen bent.
 - Curriculum: de lessen van dit leven, de thema’s die je te leren hebt. Hierin liggen ook de erfelijke patronen en de invloed van je voorouders besloten.
 
Wanneer de Chong Mai vrij stroomt, voel je een innerlijke zekerheid: je kent je kern, en je hebt de kracht om de uitdagingen van je pad aan te gaan. Wanneer de stroom verstoord is, kan dit leiden tot het vergeten van je eigen natuur, een laag zelfbeeld of het gevoel je pad kwijt te zijn.
Systemische betekenis
In de Chong Mai ligt informatie opgeslagen: je constitutie, je talenten, maar ook kwetsbaarheden, erfelijke belasting en trauma’s uit de familielijn.
Systemisch gezien is de Chong Mai de rode draad van de familieziel: zij laat zien wat je draagt van je ouders en generaties ervoor. Trauma’s en onverwerkte thema’s kunnen zich via dit kanaal vastzetten en onbewust worden doorgegeven.
Volgens de inzichten uit familieopstellingen zien we vaak dat iemand lasten draagt die eigenlijk niet bij hem of haar horen: schuld, verdriet of onverwerkt trauma uit eerdere generaties. De Chong Mai laat zien waar we in het systeem verbonden zijn, maar ook waar we méér dragen dan ons toekomt. Zij nodigt uit tot de vragen: Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Wat draag ik van mijn familie? En wat mag ik teruggeven?
De vijf trajecten van de Chong Mai
De Chong Mai kent meerdere vertakkingen die elk een eigen laag belichten:
- Eerste traject – bekken naar hart
Van uterus naar buik en hart. Hier ontmoeten voeding, intimiteit en bestaansrecht elkaar. Verstoring kan leiden tot buik- en spijsverteringsklachten of een gevoel van niet-verbonden zijn met je oorsprong. - Tweede traject – borst, keel en ogen
Vanuit de buik omhoog naar borst, keel en ogen. Dit traject opent adem, stem en blik. Blokkades uiten zich in moeite met spreken, niet helder kunnen zien of benauwdheid – systemisch vaak gerelateerd aan onuitgesproken familieverhalen. - Derde traject – vuur en richting
Via bekken en Mingmen naar het bloed en de hersenen. Dit traject verbindt de rode draad met richting, moed en bewustzijn. Wanneer dit vuur ontbreekt, voelt het leven zwaar of vastgelopen. - Vierde traject – voeten en aarde
Verbindt de Chong Mai met de Qiao Mai en helpt ons stevig te gronden. Dit traject ondersteunt stabiliteit en vertrouwen in het lichaam, en de mogelijkheid om ontspannen vooruit te komen. - Vijfde traject – Milt, Maag en Lever
Ondersteunt de relatie tussen spijsvertering en bloed, en voedt zo de Nier Yin. Het laat zien dat fysieke voeding en systemische voeding (zorg, steun, bedding) onlosmakelijk verbonden zijn. 
Balans en verstoring
Wanneer de Chong vrij stroomt, voel je dat je stevig in jezelf staat. Er is vertrouwen, kracht en vrijheid om je levenspad te dragen. Je ervaart dat je verbonden bent met je familie, maar tegelijk vrij genoeg om je eigen pad te gaan.
Wanneer er stagnatie is, kan dat zich op veel verschillende manieren laten zien. Soms begint het al bij een moeilijke start of een geboortetrauma, waardoor kinderen later gevoelig zijn voor allergieën, voedselintoleranties of een vertraagde ontwikkeling. Ook de spijsvertering kan geraakt worden: denk aan prikkelbare darm, leaky gut, Crohn of colitis, of simpelweg het gevoel dat voeding niet echt landt.
De verbinding van de Chong Mai met hart en longen maakt dat verstoringen zich ook kunnen uiten in astma, benauwdheid, hartpijn of paniekaanvallen. Bij vrouwen spelen vaak gynaecologische thema’s zoals pijnlijke menstruatie, vruchtbaarheidsproblemen of overgangsklachten (opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen).
Naast deze lichamelijke klachten kan de Chong Mai ook op een diepere laag voelbaar zijn. Mensen ervaren dan gevoelens van leegte of zwaarte, een laag zelfbeeld of het idee dat ze een last dragen die eigenlijk niet van hen is. Soms komt daar vermoeidheid of zwakte in de benen bij, of het gevoel dat het leven geen richting heeft. In latere levensfasen kan een verstoorde Chong Mai zichtbaar worden in geheugenproblemen of zelfs dementie.
Werken met de Chong Mai
Werken met de Chong Mai helpt om de familielijn te voeden en op te schonen. Het geeft bedding om los te laten wat niet van jou is en alleen te dragen wat wél bij je hoort.
Op systemisch niveau ondersteunt de Chong Mai het proces dat je in familieopstellingen vaak ziet: erkennen wat je draagt van eerdere generaties, onderscheid maken tussen wat van jou is en wat niet, en teruggeven wat niet langer gedragen hoeft te worden. Zo kan de rode draad weer helder worden en ontstaat er ruimte om je leven te leven vanuit jouw eigen bron – gedragen door je systeem, maar niet vastgehouden door lasten die niet bij jou horen.
Affirmatie:
“Ik volg mijn rode draad. Ik draag alleen mijn eigen deel en laat los wat niet van mij is.”
Boek een afspraak voor een intake.